13 March 2011

Advertising For Idiots: Spoturile publicitare

Mai în glumă, mai în serios, atunci când realizezi un spot publicitar pentru produsul pe care-l vinzi, trebuie să ţii cont de mai mulţi factori, printre care şi faptul că un consumator obişnuit nu este (sau nu ar trebui să fie) un oligofren.

Mai jos sunt câteva tips & tricks de care clientul/şeful trebuie să ţină cont, astfel încât să nu-l usuce la buzunar degeaba şi produsul final să fie un eşec.

Nu încerca sa fii hilar.

Ceea ce ţie ţi se poate părea “amuzant”, altora li se pare grotesc. Decât să încerci să scoţi o idee pseudo-funny mai bine iţi păstrezi profesionalismul (şi demnitatea) şi mergi pe un drum simplu. În loc să te străduieşti să atragi consumatorii cu glume ieftine poţi să-ţi prezinţi produsul în câteva cuvinte – ex: un actor/o actriţă care încearcă produsul, câteva cuvinte pe fundal, etc.

Încearcă să vii cu ceva nou.

Ştiu că rareori vii cu o idee pe care nu a mai gândit-o nimeni însă nu o da în extrema cealaltă, şi anume sa reproduci/adaptezi ceva ce s-a mai făcut. Luăm exemplu reclama de la Romtelecom, mai exact scena în care se copiaza filmările din genericul filmului Married With Children – în afară de faptul că sugerează o lipsă cruntă de originalitate, în loc să amintească plăcut de producţia televizată mai sus amintită (aşa cum s-a intenţionat), pare o copie ieftină, lipsită de imaginaţie.

Cenaclul Ciocârlia Veselă

Când faci o reclamă la un produs evită sa iei o turmă de actori şi să-i pui să ţopăie frenetic în timp ce cânta o melodie incredibil de agasantă. Nu ne interesează talentul muzical asociat cu brandul tău că nu eşti la Românii au Talent. Ne interesează să ştim.

Evită folosirea personajelor.

Deunăzi am văzut o reclamă la Prigat în care se prezentau aventurile numitului Portocălescu şi cum a reuşit sa scape de dat cu fundul de pământ iarna, pe gheaţă, pentru că a băut cico. Syntax error: 404 Brain Cells not found.

Evită conotaţiile sexuale şi ipostazele “sexy”.

Circula la TV o reclamă la nişte napolitane învelite în ciocolată (al caror nume îmi scapă) iar în prim plan apărea un homosexual care îşi reneagă orientarea sexuala, ieşit de la duş, ţopaind cu prosopul de baie în jurul brâului, vorbind despre cum se topeşte ciocolata aerată şi că asta “măreşte plăcerea, doamnelor”.
Întrebare pentru cititori: Voi când ieşiţi de la duş o ardeţi gay şi mâncaţi ciocolată?
În orice caz, tipul din reclamă îmi aduce aminte de Emo Icon-ul di pisti Prut (vorba unui prieten), domnul I Love The Girls Of 13 Years Old (link acilea – enjoy!).

Notă: Postare scrisă din perspectiva unui consumator deranjat la ocular.

5 comments:

  1. Niciun producător întreg la minte nu ar arunca o reclamă fără să cerceteze terenul. Din punctul lui de vedere, o reclamă este bună atunci când produsul este cumpărat datorită acelei reclame. Că spot-ul este idiot din perspectiva altora, nu contează. Nu poate mulțumi pe toți. Ideea este să mulțumească majoritatea. Și gura lui (de obicei cam mare) trebuie să mănânce. Problema este cu pulimea care înghite orice rahat aruncat în sictir de...diverși. De asemenea, un anumit produs se poate adresa unei anumite categorii de oameni, dacă acea categorie este formată din muncitori necalificați, boschetari și ghiolbani cu iz de usturoi, reclama va fi pe măsură (reclame la Noroc, Unirea).

    Din perspectiva mea (oberv că nu sunt în articol), cele mai nocive sunt alea în care sunt promovate furtișagurile și chestiile „pe sub mână”, gen „mai taie-i și apa vreo două zile”, sau copilul care-i fură tatălui biscuitele. Și totuși, astea prind la turmă. Kill them all!

    Partea cu „Evită folosirea personajelor” nu am înțeles-o. Ai dat exemplu de o reclamă, iar spre rușinea mea, îmi folosesc tv-ul doar pe post de masă pentru pietre.

    După tine, cum ar arăta o reclamă bună?

    ReplyDelete
  2. Subscriu la ce ce ai scris tu mai sus!

    referitor la "Evita folosirea personajelor"...multe branduri apeleaza la anumite "mascote" pentru ca astfel consumatorul ii percepe si ii accepta mult mai rapid insa deseori vezi tot felul de caractere care sar culmile penibilului. Un exemplu de mascota reusita ar fi personajul Mister Proper cu toate ca ar putea simplifica nitel spoturile.

    O reclama buna iti ramane intiparita pe creier pentru ca este fie hilara, fie interesant realizata, sau pentru ca iti ofera fix informatiile de care ai nevoie. O reclama buna, cel putin dupa parerea mea, nu te bombardeaza cu imagini prost realizate si glume nesarate sau clisee care pur si simplu se vand.

    ReplyDelete
  3. Portocalescu ?!? Ce imi plac romanii. Sunt asa de stupid de inventivi ! :))

    La noi in principiu se practica tehnica "copy-paste". Originalitatea lipseste pe plaiurile mioritice.

    ReplyDelete
  4. @Dani: Da, Portocalescu. M-am uitat la afisul ala minute in sir incercand sa inteleg sensul...N-am gasit unul nici pana acum :))

    ReplyDelete
  5. portocalescu. bleah. copy paste toata ziua. pentru rezultatul ASTA trage lumea prafuri pe nas in agentiile de publicitate? tsk tsk, what a waste!

    ReplyDelete